Børnenes deltagelse i madlavningen

I Rosenkilden er børnene med til at lave dagens måltider. Det er sjovt og lærerigt for børnene, og det giver ekstra lyst til at smage på nye retter.


Vi ønsker at børnene bliver introduceret til et så varierende udbud af grønsager som muligt. At de lærer om deres oprindelse, Bruger deres sanser. Dvs. smager på dem rå, som tilberedte, dufter, rører ved råvarerne og snakker om farverne.  

Det er vores holdning, at alle børn - i alle aldre -  kan deltage i madlavningen. De voksne skal bare forstå, at læse det enkelte barns færdigheder, og understøtte hvor der er behov for det. Vi indretter alrummet som børnekøkken, ovn samt komfur lånes i køkkenet.

Påvirkning af madvaner

Der er mange givtige aspekter i det at tilberede sin egen mad.

  • Børnene får et ejerskab til den mad de selv har tilberedt.
  • Madlavningen gør børnene nysgerrige, og giver dem lyst til at smage på nye retter.
  • Vækker lysten til, at smage på noget mad, man troede man ikke kunne lige.

Kammeraternes indflydelse

Det har stor betydning, at tilberede og spise mad sammen med sine kammerater.

Ofte spejler man sig i sine kammerater, og det kan også give børn lyst til at opdage nye smagsindtryk, samt en fællesskabsfølelse i måltiden, som madpakker ikke i samme grad leverer.

Maddage i børnehaven

Sidste tirsdag i hver måned har børnehaven maddag. Børnene tilbereder selv frokost til hele børnehaven og Billerne.

Maddagens menu er planlagt af personalet, af praktiske hensyn. To til tre børn fra alle tre børnehavestuer, samt Billerne deltager i madlavningen.

Hygiejne

Vi vægter at børnene bliver fortrolige med hygiejnen omkring tilberedningen af et måltid. Fx vask af hænder, nys i ærmet, sikring at grønsager ikke blandes med kød og så videre.



I Rosenkilden arbejder vi med læring gennem det pædagogisk måltid, det hjælper børnene videre i deres udvikling.

Mere om det pædagogiske måltid