Børnenes deltagelse i madlavningen

I Rosenkilden er børnene med til at lave dagens måltider. Det er sjovt og lærerigt for børnene, og det giver ekstra lyst til at smage på nye retter.


Vi giver børnene en viden om den mad der bliver serveret, ved at introducere børnene for madens oprindelse.

Eks. når vi servere fisk, får børnene en viden om hvilken fisk det er og er visuelt deltagende i fisken bliver pateret.  

Det er vores holdning, at alle børn - i alle aldre -  kan deltage i madlavningen. De voksne skal bare forstå, at læse det enkelte barns færdigheder, og understøtte hvor der er behov for det. Vi tilbyder børnene køkken aktiviteter ca. 3 gange om ugen. Børnene har også en medbestemmelse i menuplanen ved at putte deres madønsker i en postkasse.

Påvirkning af madvaner

Der er mange givtige aspekter i det at tilberede sin egen mad.

  • Børnene får et ejerskab til den mad de selv har tilberedt.
  • Madlavningen gør børnene nysgerrige, og giver dem lyst til at smage på nye retter.
  • Vækker lysten til, at smage på noget mad, man troede man ikke kunne lige.

Kammeraternes indflydelse

Det har stor betydning, at tilberede og spise mad sammen med sine kammerater.

Ofte spejler man sig i sine kammerater, og det kan også give børn lyst til at opdage nye smagsindtryk, samt en fællesskabsfølelse i måltiden, som madpakker ikke i samme grad leverer.

Maddage med børnenes deltagelse.

En gang i måned er det børnene som beslutter vad vi skal spise. Vuggestuen og børnehaven skiftes med, at tilberede maden for alle børn.

Maddagens menu er planlagt af børnene udefra en demokratisk drøftelse og stemme afgørelse. Maddagende går på skift og den stue som har dagen står for både menu og tilberedning.

Fra den 1.1.2019 vil vi tilbyde børnene en køkken aktivitet om dagen og dette vil være alt fra, bage brød/boller, lave eftermiddagsmad, filliter en fisk, smage og skære årstidernes grønsager og frugt m.m. 

Hygiejne

Vi vægter at børnene bliver fortrolige med hygiejnen omkring tilberedningen af et måltid. Fx vask af hænder, nys i ærmet, sikring at grønsager ikke blandes med kød og så videre.

I Rosenkilden arbejder vi med læring gennem det pædagogisk måltid, det hjælper børnene videre i deres udvikling.

Mere om det pædagogiske måltid