Det pædagogiske måltid

I det pædagogiske måltid, er der fokus på:

Læring
Måltidet er en social aktivitet, hvor egen kultur møder fælleskabets værdier.

Pædagogiske overvejelser
De voksne er rollemodeller for børnene, og hvilke kompetencer ønsker vi at børnene tilegner sig. Fx at kunne vælge mad til og fra.

Rammerne for måltidet
De fysiske rammer og et godt arbejdsmiljø hos børn samt voksne er afgørende for et godt måltid.

De tre måltider

Der er tre måltider imellem kl. 9-16 - formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad. Disse måltider er placeret i forskellige tidsrum fra stue til stue. Under disse måltider vil vi gerne undgå forstyrrelser, så der er ro og fokus omkring måltidet samt det pædagogiske indhold. Derfor tager vi ikke telefonen, men opfordre til at du skriver en besked, så ringer vi dig op.

Tidspunkter for måltider:
Kl. 09.00-09.30: Formiddagsmad og samling i vuggestue
Kl. 11.00-11.30: Frokost i vuggestuen
Kl. 11.15-12.00: Frokost og samling i børnehaven
Kl. 14.00-14.30: Eftermiddagsmad i vuggestuen
Kl. 14.15-15.00: Eftermiddagsmad i børnehaven
Kl. 16.00: Ekstra eftermiddagsmad i vuggestuen og børnehaven

Måltidet i udvikling

Barnets behov, kompetencer og forståelse omkring måltidet udvikler sig løbende, derfor giver det mening at beskrive det pædagogiske måltid ud fra alder.