Skoleparate børn

Det sidste år før skolestart samarbejder vi med forældrene om at klæde børnene på, så de er klar til de nye udfordringer, der venter i skole og SFO.

I samarbejdet med forældrene tager vi bl.a. udgangspunkt i barnets sprogvurdering og den udviklings samtale, der afholdes i november for de kommende skolebørn i Rosenkilden.

Vi er bekendt med de mål og krav skole og SFO stiller til de kommende skolebørn. Disse mål og krav arbejder vi med hos det enkelte barn igennem hele barnets tid i Rosenkilden. 

 

 

Mål og krav fra skole og SFO

Børnene skal i det sociale fællesskab kunne:

  • tilsidesætte egne behov

  • vente på tur

  • respekter hinandens grænser

  • accepter de sociale spilleregler og være bidragende i udvikling af en leg

  • respekter den enkeltes personlighed og kunne sætte sig ind i andres følelser

  • aflæse andres kropssprog

  • forstå individuelle samt kollektive beskeder og føre dem ud til praksis

  • samarbejde i fælles aktiviteter og opgaver.

Børnene skal være selvhjulpne og kunne:

  • tørre sig selv efter toiletbesøg, og have styr på hygiejnen (bl.a. i forbindelse med toiletbesøg)

  • tage tøj/sko af og på, selv kunne åbne madkassen, frugtpose, skære mad ud ved hjælp af bestik

  • prøve at løse problemer og konflikter, inden man henter en voksen

  •  holde styr på sine ting

  •  skrive sit eget navn.

Læring igennem læreplanerne

I Rosenkilden er det pædagogiske arbejde planlagt ud fra de seks læreplanstemaer. Læreplanen bruges derfor i det daglige arbejde med børnene.

Mere om læring igennem læreplanerne